Reviews

2012 De Nieuwe

2012 De Nieuwe

By Robbert Broekhuis
Efrat Zehavi (1974 Israël) is gefascineerd door gezichten. Toen ze in 2001 naar Nederland immigreerde was ze verbijsterd door al die verschillende gezichten en nationaliteiten in haar nieuwe woonplaats Rotterdam. Ze kreeg het idee om een verzameling te creëren van de gezichten die ze op straat zag: Chinees, Afrikaans, Turks, Hollands, Antilliaans, Marokkaans, Indisch etc… Vanuit die gedachte ontstond The Migrating Studio, een performance waarbij toevallige voorbijgangers worden uitgenodigd om hun verhalen te vertellen terwijl zij ondertussen een portret van ze boetseert.
Het verhaal van haar modellen speelt een belangrijke rol. Zehavi wil haar modellen leren kennen. Ze probeert te weten te komen wie ze zijn, wat hun afkomst is en hun overtuigingen. Het gesprek is een onlosmakelijk deel van de performance. Zo houdt Zehavi haar modellen zowel uiterlijk en innerlijk een ‘spiegel’ voor.
Niemand krijgt zijn kleiportret mee. Ze verbeeld de levende persoon en de inhoud van het gesprek in het portret. Na afloop maakt ze drie foto’s van het kleiportret; zoals op een politiefoto’s: links, rechts en van voren. Iedereen krijgt een drieluik fotoserie van het kleibeeld met een citaat uit het gesprek naar zijn e-mail adres gestuurd. Het citaat speelt een belangrijke rol. Het is de bril waardoor je naar het kleiportret kijkt. Zoals de boven weergegeven uitspraak van de vrouw op de cover: ‘I am not afraid of traveling abroad, I am only afraid of my mother’ je heel anders naar het portret doet kijken, dan wanneer er niets onder zou staan. Het maakt je bewust van de grote en soms doorslaggevende rol die de taal heeft.

Sinds 2007 is Zehavi met haar de passportrait performance op reis in Nederland, Duitsland, Griekenland en Israël. Ze deed haar performance o.a. in het van Abbemuseum, Haifa City museum, op de Kunstvlaai in Amsterdam en onlangs in de Kunstausstellung NRW in Düsseldorf. Ze heeft inmiddels meer dan honderdtachtig Passportraits gemaakt.

Artikel is gepubliceerd in de de nieuwe 24/ 2011

Reacties zijn gesloten.